عوامل بسیاری باعث برتر بودن این دانشگاه نسبت به دانشگاه های دیگر در سال ۲۰۱۶ در رتبه بندی تایمز شده است. در سال ۲۰۱۵ دانشگاه علم و صنعت به علاوه ی دانشگاه صنعتی شریف یا آریامهر سابق در بین ۶۰ دانشگاه برتر آسیا بوده اند. در سال ۲۰۱۷ نیز دانشگاه علم و صنعت بعنوان دوین دانشگاه کشور معرفی شده است.


از جمله مواردی که باعث برتر شدن این دانشگاه در سال های متوالی از انظار مختلف شده است می توان به وجود استادان معروف و خبره در کار خود در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و… اشاره کرد.


دانشگاه علم و صنعت در بعضی از رشته های مهندسی در ایران پیشگام است. به این معنی که هیچ یک از دانشگاه های برتر کشور در این رشته ها آموزش نمی دهند. از جمله آنها می توان به: مهندسی راه آهن، مهندسی پیشرفت، مهندسی خودرو و… اشاره کرد. علاوه بر رشته های معرفی شده که هر کدام دارای دانشکده ای مجزا می باشند این دانشگاه دارای دانشکده ای مجزا در رشته ی معماری و شهرسازی می باشد.


دانشگاه علم و صنعت به طور تخصصی به رشته ی توسعه ی اقتصادی و برنامه ریزی می پردازد که هیچ یک از دانشگاه های ایران این ویژگی را دارا نمی باشند.


دانشگاه علم و صنعت به دلیل داشتن دانشجویان و استادان به نام همواره افتخار آفرینی می کرده است. افتخاراتی که کمتر دانشگاه برتری در سطح کشور به آن نایل شده باشد.


از این بین می توان به: طراحی ماهواره ملی امید، طراحی موتور هواپیمای جت، طراحی پلتفرم ملی خودرو، پروژه ی سپر ملی دفاع سایبری و… اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این دانشگاه می توان به وسعت زیاد، داشتن امکانات آزمایشگاهی پیشرفته، سطح آموزشی بالا، امکانات زیاد در رشته های مکانیک، مواد و متولوژی، عمران و…  اشاره کرد.


دانشگاه علم و صنعت در مقاطع مختلف هر ساله پذیرای دانشجو می باشد. امروزه تعداد دانشجویان این دانشگاه به ۱۲۰۰۰ نفر می رسد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.


بالاتر اشاره شد که دانشگاه علم و صنعت در سال ۱۳۰۸ تاسیس شد. نام این دانشگاه ابتدا هنرسرای عالی بود. هدف تاسیس این دانشگاه ایجاد زمینه های لازم به جهت تحصیلات دوره عالی مهندسی بود. محل ابتدایی این دانشگاه در خیابان سی تیر بوده است که بعد ها در سال ۱۳۳۶ بعد از اعمال یکسری تغییرات به محل فعلی اش انتقال یافت و بعنوان انستیتوی فناوری تهران شروع به فعالیت نمود.


در سال ۱۳۴۱ برای بار دوم موسسه دچار تغییراتی شد که ساختمان آن به شمال شرق تهران و به محله ی نارمک منتقل شد. زمینی که برای این امر در نظر گرفته شد چیزی در حدود ۴۲۰۰۰۰ متر مربع وسعت داشت. ده سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۱ نام موسسه به دانشکده علم و صنعت ایران تغییر یافت. همان سالی که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست یعنی در سال ۱۳۵۷ دانشکده علم و صنعت به دانشگاه علم و صنعت تبدیل شد.


اگر بخواهیم تمام تغییرات مکان دانشگاه و همچنین تغییرات نام آن را در نظر بگیریم می توان گفت که دانشگاه علم و صنعت ابتدا در خیابان سی تیر و با نام هنرسرای عالی تاسیس شد، چندین سال بعد در ۱۳۳۶ نام آن به انستیتو تکنولوژی تهران با نشان اختصاریTIT تغییر یافت، شش سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۲ نام موسسه به هنرسرای عالی تغییر یافت و به نارمک که محل کنونی آن نیز هست منتقل شد. در سال ۱۳۵۱ نام موسسه به دانشکده علم و صنعت تغییر یافت و در سال ۱۳۵۷ دانشکده تبدیل به دانشگاه شد.


بالاتر به چند مورد از وجه تفاوت های این مجموعه با سایر دانشگاه ها اشاره کردیم، در پایین به موارد بیشتری از آن می پردازیم. ویژگی هایی که این دانشگاه را نسیت به موارد مشابه خاص کرده است عبارت اند از:


اولین دانشکده ی مهندسی خودرو و تنها دانشکده مهندسی راه آهن در خاور میانه در این دانشکده تاسیس شده اند.مرکز فناوری عصبی ایران و مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در این دانشگاه قرار دارد.اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید با ما تماس بگیرید.


منبع :www.iranmavaa.ir