اما اگر بروید تحقیق کنید و دنباله ی کار را بگیرید در می یابید که همه ی آنها دارای تاریخ و سر گذشتی می باشند.

یکی از این محله ها محمودیه ی تهران است. همانطور که گفته شد زمانی که به آن پا می گذارید اگر اطلاعی از سرگذشت این منطقه نداشته باشید این فکر به ذهنتان خطور می کند که این منطقه تازه ساز است و احتمالا چند سال اخیر شکل گرفته اما قضیه از این قرار است که این محله نیز مانند بسیاری محله ها دارای تاریخ دوست داشتنی بوده است.

 اکنون اگر به آنجا بروید با ساختمان ها و فروشگاه های بسیار لوکس که در نوع خود کم نظیرند مواجه خواهید شد. اهالی قدیمی در این منطقه خیلی کم اند و اگر می خواهید آنها را پیدا کنید با پرس و جو راحت تر می توانید به خواسته ی خود برسید.

این منطه اکنون محمودیه نام گرفته است ولی در گذشته به آن قلعه ی عباسیه می گفتند.

 اهالی می گویند که علت این امر وجود دیوار دور تا دور منطقه بود و اینکه صاحب آن فردی به نام عباس میرزا آقاسی، یکی از وزرای دوره ی قاجار بوده است.

 این نام در کتابی به اسم ناسخ التواریخ نیز آمده است. قسمت جنوبی قلعه ی عباسیه ده محمدیه قرار داشته است که البته برای خود جریانی دارد. ده محمدیه ابتدا بخشی از قلعه ی عباسیه بوده است اما پس از خریداری آن توسط محمد شاه قاجار از قلعه عباسیه جدا شد و ده محمدیه نام گرفت. برخی اسناد تاریخی حاکی از این اند که محمد شاه قاجار به محض پا گذاشتن در این قلعه جان خودش را از دست داد.

 و حالا درباره ی اینکه چطور نام قلعه ی عباسیه به محمودیه تغییر یافت توضیحی می دهیم: حکایت از این قرار است که فردی به اسم علاءدوله این منطقه را از عباس میرزا می خرد و آن را به اسم پسرش یعنی محمود می کند. این شد که نام این منطقه محمودیه شد و همان هم ماند.

بعد ها نیز فردی به اسم حاج امین الضرب تاجر این منطقه را خریداری نمود اما نام آنرا تغییر نداد.


در تهران قدیم بعضی محله برای سکونت عده ای خاص بودند، بعضی آنها اختصاص به مسیحی ها داشت که محمودیه نیز از این دست بوده است. در کتابی به نام فرهنگ قصران اثر حسین کریمیان این منطقه به عنوان مکانی خارجی نشین و جمعیت ۶۰ نفر مسیحی آورده شده است.

 وی همچنین  درباره ی محمودیه آورده است که محمودیه بخش اطراف شمیرانات است و در ۲ کیلومتری جنوب غرب تجریش قرار دارد. یکی از اهالی قدیمی محمودیه درباره ی یکی دیگر از مالکان محمودیه می گوید: دکتری سوییسی به نام دکتر اشتمپ مالک تمام این منطقه بود کهاین قضیه مربوط به حدود ۸۰ سال پیش می شود. دکتر اشمیت اولین دندانپزشک ایران بوده است. وی همچنین دندانپزشک دربار احمد شاه قاجار بوده است. او بعدها محمودیه را تکه تکه کرد و هر کدام را به خارجی هایی که به دلایل مختلف به ایران می آمدند فروخت.


منبع: www.iranmavaa.ir