همسر کلنل شیل وضعیت سفارت انگلستان در دوره ی پادشاهی ناصرالدین را به خوبی بیان می کند. بر اساس گفته های وی قسمتی که به کوچه باغ ایلچی مربوط می شد، منزل سفیر بوده و کوچه پهن شمالی و جنوبی باغ سفارت بوده است و از محدوده کنونی‌اش برمی‌آید که مساحت باغ نسبتاً بزرگ بوده است که از طرف جنوب امروز از طریق کوچه‌ای موازی باغ ایلچی به میدان خیابان مولوی می‌رسد.
در مسیر بازگشت از سفارت انگلستان به میدان مولوی در ضلع جنوبی کوچه باغ ایلچی بک خانه ی بسیار وسیع بوده که در آن پارچه هایی از جنس تریکو بافته می شده است. اما قبل از این قضیه کاربری متفاوتی برای این خانه در نظر گرفته شده بود.
 خانه ی نامبرده یک مهمانخانه بود که جنبه ی سیاسی آن اقامت گریبایدوف و 11 نفر از همراهانش در آن بوده است. این افراد در شورشی که به فرماندهی میرزا مسیح تهرانی انجام پذیرفت همگی کشته شدند.
 همسر کلنل شیل که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم درباره ی این خانه سخن می گوید و کاربری دیگری از آن را به پیش می کشد. وی می گوید که این خانه مدتی محل کاشت گل و گیاه بوده است و همچنین در روز 13 فروردین مردم  برای سیزده به در کردن به باغچه ی این خانه می آمدند.
 از آنجایی که در هیچ کتابی و در هیچ منبعی به قتل گریبالدوف مفصلا اشاره نشده از این رو مجبوریم به توضیحی اجمالی و کوتاه درباره ی قتل این فرد روسی و همکارانش بسنده کنیم.
 در کتابی به نام تاریخ سیاسی ایران که به دست ابراهیم تیموری نوشته شده است درباره ی قتل گریبالدوف اجمالا توضیحاتی داده شده است که در زیر به آن اشاره می کنیم:
پس‌ازآن که گرجستان از دست ایرانی‌ها خارج شد و در دست روس‌ها قرار گرفت زن‌های بسیاری از گرجی‌ها در ایران بودند و به همسری با ایرانی‌ها درآمده بودند و در خانه‌های ایرانی زندگی می‌کردند.
پاسکیویچ فرمانده روسی فاتح این جنگ‌ها، گریبایدوف که از خویشان نزدیک خود و در ضمن از آزادیخواهانی بود که از گروه دسامبریست ها قرار داشت به ایران فرستاد تا این زن‌های گرجی اگر قصد بازگشت به گرجستان دارند کسی مزاحم آن‌ها نشود و بتوانند بازگشت کنند.
گریبایدوف چون به ایران آمد و آن تشریفات دربار ایران را دید، یعنی اموری که مخالف ایده و عقیده دسامبریستی او بود در انجام مأموریت خود سخت‌گیری کرد و حتی پاره‌ای از این زنان که همسر بزرگان ایرانی بودند و میل به بازگشت نداشتند، قول آن‌ها را نپذیرفت و گفت این‌ها از ترس همسران خود گفته‌اند که میل به بازگشت ندارند.
 برای صحت قول آن‌ها باید به خانه‌ای که من معین می‌کنم بیایند و بعد از یک شبانه‌روز توقف در آن خانه اگر قبول ماندن در ایران را کردند، آن‌وقت قول آن‌ها صادق است.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره سوئیت مبله در تهران با امکانات رفاهی کامل .
با این نظر دستور داد که آن‌ها را از خانه‌های شوهرشان به این خانه آورند. این عمل، برای ایرانی‌ها بسیار گران آمد و به فتوای میرزا مسیح تهرانی ریختن خون او واجب شد و مردمان حمله به خانه او کردند و از دیوارها به داخل منزل نفوذ کردند و گریبایدوف که سخت ترسیده بود و به دور اتاق‌ها می‌دوید که از دست حمله‌کنندگان رهایی یابد آخر به دام افتاد.
او و یازده نفر از همراهانش کشته شدند و بعد مردمان به در کاخ گلستان حمله کردند و دربار هم به ترس افتاد. خوش‌بختانه روس‌ها در این روزها با عثمانی‌ها در جنگ بودند و نمی‌توانستند در دو جبهه بجنگند و با تهدیدات شدید و عذرخواهی ایرانی‌ها قضیه بدون جنگ فیصله یافت.
باری، این منزل که در گذشته از بیرون آن را دیده بودم در دو سال قبل به‌عنوان گشاد کردن کوچه باغ ایلچی آن را خراب کرده‌اند؛ خانه‌ای که نشانه یک رویداد تاریخی و شورش مردمی است در برابر بی‌لیاقتی حاکمان در مواجه با خارجیان.
این متون نشان دهنده ی این است که شکست خوردن ایرانیان از روس ها چه تاثیر بدی در روحیه ی مردم ایران گذاشته بود.
با اجاره سوئیت مبله در تهران از طریق ایران ماوا آسایش و آرامش را تجربه کنید.
اجاره سوئیت مبله در تهران با ایران ماوا


منبع:www.iranmavaa.ir