لویزان یکی از روستاهای اطراف تهران است که دارای قدمت بسیاری می باشد.
 این روستا یکی از توابع شمیرانات می باشد و از هر چهار جهت به یک منطقه خاص مربوط می شود، شرق این روستا مربوط به شیان، غرب مربوط به حسین آباد، جنوب متصل به تپه های شمس آباد و شمال نیز به ازگل مربوط می شود.
 معنی لغوی این روستا که در منطقه چهار شهرداری تهران واقع شده است محل تهیه شراب انگور می باشد.
 البته معنی غله کوفته هم به این کلمه نسبت داده می شود که خود این کلمه ها از کلمه های له آویزان و لویشان نشات گرفته اند.
اهالی روستای لویزان که در شش کیلومتری شرق تجریش هم واقع شده است پیرو پیشه هایی همچون زراعت و گاوداری بودند. علاوه بر این کارهای روستایی آنها در کارخانه ی اسلحه سازی و صنایع دفاعی نیز مشغول بوده اند. امروزه خانه های سازمانی در شمال لویزان به چشم می خورد که همگان آنرا با نام چهارصد دستگاه می شناسند.
بسیاری از اطلاعات مورد نیاز درباره ی لویزان را فردی به نام دکتر منوچهر ستوده در کتاب خود نوشته است، در زیر به اختصار به آن اشاره می کنیم:
اراضی این ده متعلق به آقای هروی(بصیرالدوله) است.
جمعیت این ده ۸۵۷ تن مرد و ۴۵۵ تن زن است که جمعاً به ۱۳۱۲ تن می‌رسند و بیشتر افراد بومی هستند.
 در جنوب شرقی ده تپه‌ای است که گورستان عمومی ده است و مرقد امام زاده‌ای بر بالای تپه است.
محصولات این دهکده غلات و حبوبات است.
 توت فرنگی و گیلاس دارد. محلی‌ها به گاوداری مشغولند. آب بهاره رودخانه شاه آباد به این‌جا می‌رسد و اهالی از آن استفاده می‌کنند.
 در شرق این آبادی چهارصد دستگاه ساختمان برای کارمندان و درجه داران ارتش ساخته شده‌است.
کتاب دیگری درباره ی لویزان اینگونه بیان می کند:
اراضی لویزان قسمتی در محدوده ۲۵ ساله افتاده و قسمتی خارج از محدوده است. جمعیتش در فرهنگ جغرافیایی ایران ۵۰۸ تن، و در فرهنگ آبادی‌های کشور ۱۹۱۰ تن در۳۸۰ خانوار ذکر گردیده‌است. سبب این اختلاف توسعه روزافزون این آبادی است. شغل اهالی زراعت است و جمعی در مهمات سازی کار می‌کنند.
ایران ماوا با اجاره آپارتمان مبله تهران همراه شماست.
از جمله مکان های مهم امروزی که در لویزان پابرجاست می توانیم به دانشگاه تربیت دبیر رجایی، امامزاده پنج تن و یک حمام قدیمی که هنوز هم پابرجاست اشاره کرد. آب این منطقه از دو قنات به نامهای مبارک آباد و حاج قاسمی تامین می شود.
افراد بزرگی همچون دکتر علی رضاییان در لویزان زندگی می کرده اند. ساختمان های فرهنگی آموزشی لویزان عبارت اند از: دبستانهای دولتی پسرانه عمار و طلایه داران و دبستان دولتی دخترانه حقیقت .
دبستان‌های غیرانتفاعی ادب، متوسطه دوره اول دخترانه رحمانعلی شعبانی. متوسطه دوره اول غیرانتفاعی پسرانه ادب و شهیدان رضائیان. متوسطه دوره دوم دولتی دخترانه حضرت زهرا س و متوسطه دوره دوم غیرانتفاعی پسرانه ادب. علاوه بر این ها از جمله دیگر اماکن عمومی می توان به یک درمانگاه عمومی اشاره کرد که موقوف مرحوم مبارکی می باشد.
کتابی به نام جغرافیای تاریخی شمیران وجود دارد که در آن به معرفی شمیران و مناطق اطراف آن پرداخته شده است. در این کتاب امامزاده پنج تن به این شکل معرفی شده است:
بر فراز تپه‌ای که در مشرق جاده بین تهران و کوه پایه‌های شمال شرقی شهر قرار دارد، آن جا که آبادی شمس‌آباد تمام می‌شود و خانه‌ها و باغ‌های لویزان آغاز می‌گردد، بقعه‌ای به نظر می‌رسد که ساختمان اصلی آن بنا ی چهارگوشی با پوشش گنبد ی است به طول و عرض خارجی قریب ده متر و محوطه داخلی آن از هر طرف بیش از هفت متر است.
برای اجاره آپارتمان مبله تهران با ما در تماس باشید.
 اصل بقعه یقیناً بنای قدیمی ساده بوده که تقریباً به همان حال نگهداری شده‌است و در عهد قاجاریه بر چهار طرف آن ایوان ساده افزوده روی تمام بنا را شیروانی زده‌اند. مطابق آنچه از زیارت نامه این بقعه به زحمت بر می‌آید. این‌جا مرقد چهار برادر به نام‌های سالم، ابوطالب، رضا و رحیم پسران شیث فرزند کاظم فرزند علی بن الحسین زین العابدین می‌باشد. ضریح مشبکی به طرز موسوم به جعفری و سبز رنگ به طول کمتر از سه و عرض بیش از دو متر دارد و اهمیت صنعتی و تاریخی در این بقعه مشاهده نمی‌شود ولی موقعیت زیبا و منظره دل پسند آن که مشرف به‌آبادی‌های مختلف شمیران است جلب توجه می‌نماید.
اگر قصد سفر به لویزان را دارید پیشنهاد می شود که حتما سری به پارک جنگلی این منطقه هم بزنید البته ناگفته نماند که افراد بسیاری همه روزه برای تفریح به پارک جنگلی لویزان که از هر نظر دارای جذابیت های بسیاری می باشد می روند، اگر می خواهید سفرتان جنبه ی معنوی هم داشته باشد حتما به گلزار شهدای لویزان بروید که این گلزار دارای 170 مقبره ی شهید است.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره آپارتمان مبله تهران در سفرهای شما به پایتخت.


منبع:www.iranmavaa.ir